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New Testament Studies / Volume 61 / Issue 01 / January 2015, pp 67 – 78 DOI: 10.1017/S0028688514000241, Published online: 03 December 2014

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Abstract

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This paper argues that Matthew’s so-called exception clauses to the prohibition of divorce (5.32; 19.9) make explicit what was already implicit in versions without them: that adultery required divorce. While biblical law required death for adulterers or expected it as a result of the ordeal of the suspected wife, the issue of divorce arose where communities no longer had capital rights and where guilt was not in question. Matthew’s nativity story, the norms of Greek and Roman culture, notions of the defiled wife (Deut 24.1-4) and the use of Gen 2.24 to indicate permanent joining give plausibility to the thesis.

Keywords: divorce, adultery, marriage, sexual intercourse

Article Description

  • 본 소논문의 주장은 다음과 같다: 소위 “이혼금지의 예외구절들”(5:32; 19:9)은 이 구절들이 없을 때의 판본들(versions)이 암시적으로 말했던 바 – “간음은 이혼이 불가피하다” – 를 명시적으로 말하는 것이다.
  • 성경의 율법은 간음한 자에 대해 사형을 요구하였고, 간음 의혹을 받는 아내는 여러 시험을 통과하는 중에 죽음을 맞게 되는 경우가 대부분이었다. 그러나 교회 공동체 안에서 범죄 사실은 의문의 여지가 없으나 사형을 행할 권한이 없기에 이혼이라는 이슈가 떠오르게 되었다.
  • 마태복음의 예수 탄생 이야기와 그리스, 로마 문화의 규범들과 부정한 아내에 대한 개념들(신 24:1-4)과 부부의 영속적 결합을 나타내기 위해 창 2:24을 사용한 것들을 볼 때 본 소논문의 명제는 성립 가능성이 있다.

요약 및 번역

김창훈 [Ph.D. Candidate at Trinity Evangelical Divinity School]