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New Testament Studies / Volume 60 / Issue 03 / July 2014, pp 321 – 340 DOI: 10.1017/S0028688514000058, Published online: 06 June 2014

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In recent decades, emphasising the ‘orality/aurality’ of the Roman world, some scholars have asserted that in early Christian circles texts were ‘performed’, not ‘read’ (and could not have been read), likening this action to descriptions of oratorical delivery of speeches (from memory) or theatrical performance. It has even been suggested that some texts, particularly the Gospel of Mark, were composed in ‘performance’, and not through an author working up a text in written form. These claims seem to be based on numerous oversimplifications (and so distortions) of relevant historical matters, however, and also involve a failure to take account of the full range of relevant data about the use of texts in early Christianity and the wider Roman-era setting. So, at least some of the crucial claims and inferences made are highly dubious. In this essay, I offer corrections to some crucial oversimplifications, and I point to the sorts of data that must be taken into account in drawing a more reliable picture of the place of texts and how they functioned in early Christianity.

Keywords: oral performance, performance criticism, orality, Christian readers, Roman literacy, manuscripts, literary rolls, codex, graffiti, popular literacy, dictation

Article Description

  • 최근 몇 세기 동안 로마 세계의 ‘구전문화/청취문화’에 대한 강조가 이어지면서 일부 학자들이 초기 기독교 그룹 안에서 본문이 ‘읽혀진’ 것이 아니라 (읽혀질 수도 없었고) ‘공연되었다’는 주장을 강하게 내놓았다.
  • 마치 이러한 행위는 (암기를 통해서) 연설들을 구두로 전달하거나 극장에서 공연을 하는 것을 묘사한 것에 비유한다. 심지어 그들은 마가복음과 같은 본문들은 ‘공연’을 하면서 작성되었다고 주장하기까지 한다. 문서의 형태로 텍스트를 생성하는 저자가 만든 게 아니라는 것이다.
  • 하지만 이러한 주장은 적합한 역사적인 사실들을 토대로 하고 있지만, 그 사실들을 지나치게 단순화하거나 왜곡함으로써 만들어진 것이 많다. 또 초기 기독교와 로마시대 의 광범위한 배경에서 텍스트가 어떻게 사용됐느냐에 대한 적합한 데이타들의 전체적인 범위를 고려하지 못하고 있다. 따라서 일부 핵심적 주장들과 추론들은 상당히 신뢰성이 떨어진다.
  • 이 에세이에서 저자는 과도하게 단순화된 일부 주장들에 대한 교정을 제공한다. 그리고 몇 가지 종류의 데이타는 텍스트의 자리와 그 텍스트들이 초기 기독교에서 어떻게 기능했는지에 대한 좀 더 신뢰할 만한 그림 안에서 고려되어야 함을 지적한다.

요약 및 번역

김창훈 [Ph.D. Candidate at Trinity Evangelical Divinity School]