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Article Details

“The One Who Calls in Grace”: Paul’s Rhetorical and Theological Identification with the Galatians
Author: Orrey McFarland
Source: Horizons in Biblical Theology,Volume 35, Issue 2, pages 151 – 165
Subjects: Biblical Studies
Publication Year : 2013
DOI: 10.1163/18712207-12341258

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Abstract

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AbstractThis article explores an important link Paul makes between himself and the Galatians in Galatians 1: the connection between God’s calling the Galatians “in grace” (1:6) and the calling of Paul “through grace” (1:15). By describing his calling in the same language as the Galatians’, Paul presents himself, together with the Galatians, as one who has received grace in Christ: calling here designates foremost an act of divine creation in the Christ-event and only secondly a commissioning to a particular vocation. Paul’s and the Galatians’ stories thus become intertwined and mutually explicable as instantiations of the gospel Paul received. Accordingly, this rhetorical and theological identification with the Galatians more fully establishes how chapters 1-2 relate to 3-6: Paul’s autobiographical testimony of an unworthy Apostle who now preaches the gospel of God’s grace in Christ to his unworthy churches cannot be disentangled from his exposition and exegetical defense of that gospel.

Article Description

  • 이 아티클은 갈라디아서 1장 6절과 15절에 각각 나타난 두 “은혜” (grace)의 관계와 의미를 밝히고 있다.
  • 저자는 먼저 지금까지 갈라디아서를 해석했던 학계의 경향을 간략하게 언급한다. 전통적으로 갈라디아서 1-2장은 갈라디아 대적자들을 향한 바울의 변호로 해석되었다. 하지만 최근 많은 학자는, 바울이 본문에서 보여주고자 하는 바는 자기변호라기보다, 갈라디아교회 성도들에게 바울 자신을 그들이 따라야 할 일종의 패러다임으로 소개하고 있다는 측면을 강조하기 시작했다고 평가한다. 이 해석의 장점은 갈라디아서 3-6장에 나타나는 바울의 논의와 긴밀히 연결된다는 점이다.
  • 저자는 바로 이 논의 속에서 최근의 해석들이 왜 더 설득력이 있는지 근거를 제시하고자 한다. 저자가 제시하는 근거는 1장 6절의 “은혜로” (in grace) 갈라디아 성도들을 부르셨던 하나님이 1장 15절에 “은혜로” (through grace) 바울을 부르셨다는 진술이다.
  • 많은 학자가 바울의 소명을 (calling)을 선지자적 소명으로 바라보지만 (Stendahl의 주장으로 바울은 개종한 것이 아니라 이사야처럼 소명을 받은 것이라는 주장), 바울은 자신을 갈라디아 교인들과 동일시하고 있으며, (1) 갈라디아 성도들과 동일하게 그리스도의 은혜로 말미암아 무가치한 자신이 거듭나고, (2) 그다음 특별한 소명을 받았음을 말한다고 저자는 주장한다.
  • 결론적으로 저자는 바울이 갈라디아서 1-2장 본문에서 갈라디아 성도들과 자신을 동일시하면서 자신과 복음을 변증하고 있기 때문에, 1-2장은 단순히 3-6장의 도입이라기보다는, 오히려 신학적인 토대를 세우는 내용이라고 주장한다.