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Article Details

Journal of Biblical Literature 134.3 (2015)
Edited by Adele Reinhartz
ISSN: 0021-9231
EISSN: 1934-3876
Publication Type: Journal
Imprint: Society of Biblical Literature
Language: English

Abstract

During Jesus’s dialogue with “the rich young man,” he recites a list of commandments that the rich man must follow. Most of these commandments come from the Decalogue. The exception occurs in Mark’s version, in which Jesus also says, μὴ ἀποστερήσῃς, “Do not defraud.” Scholars have not agreed on why Mark’s Jesus includes this injunction, which is not part of the traditional ten. This critical note argues that the best framework for interpretation emerges from an economic analysis of the conditions by which someone could become rich in first-century Galilee—conditions partially obscured to readers situated in modern Western “growth” economies. The commandment was thus specifically chosen as a prophetic critique of the rich man’s prior activities that led to his wealth.

Article Description

  • “부자 청년”과 나누신 대화에서, 예수님은 부자 청년이 따라야 하는 일련의 계명들을 암송하신다. 이 계명들 중 대부분은 십계명에서 온 것이다. 하지만 마가의 버전에서는 예외가 나타난다. 예수님께서 “속여 빼앗지 말라” (μὴ ἀποστερήσῃς)고 말씀하신 내용이다.
  • 학자들은 왜 마가복음에 나타난 예수님이 전통적 십계명의 일부가 아닌 이러한 금지명령을 언급하셨는지에 대해 학자들간의 의견이 일치하지 않는다.
  • 이 비평적 글은 본문의 해석을 위한 가장 적절한 틀이 1세기 갈릴리에서 부자가 될 수 있는 조건들에 대한 경제적 분석으로부터 나올 수 있다고 주장한다. 이러한 조건들은 현대 서구의 “성장” 경제사회에서 살고 있는 독자들에게는 다소 이해하기 힘든 것일 수 있다.
  • 결국 예수님께서 이 계명을 선택하여 말씀하신 이유는, 그 청년을 부자로 만들어 준 과거 행동들에 대한 예언자적 비판으로서다.

요약 및 번역
김창훈 [Ph.D., Trinity Evangelical Divinity School, USA]