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Article Details

Journal for the Study of the New Testament 37.4 (2015)
Edited by Catrin H Williams

ISSN: 0142064X
Publication Type: Journal
Imprint: SAGE Publication
Language: English

Abstract

Several scholars analyze the social dimensions of Mark’s apocalyptic discourse through socio-political or postcolonial models to identify Mark as resistance literature. Alternatively, this study uses literary analysis and metaphor theory to argue that Mark employs apocalyptic discourse for theological reasons with political implications. After evaluating representative socio-political and postcolonial interpretations and establishing the concept of apocalyptic discourse in light of the narrative’s theological and political aims, this study does two things: (1) it explains the function of Mark’s apocalyptic topoi to redefine the social concept of the family in order to explore the formation of the community that follows Jesus, and (2) it analyzes Mk 8.27–10.45 to demonstrate how apocalyptic discourse functions as social discourse in shaping that community’s identity and practice. The primary function of Mark’s apocalyptic discourse is not to combat alienation from the dominant cultural community, but from Jesus’ community as a result of misunderstanding and unbelief.

Keywords
Gospel of Mark, apocalyptic discourse, discipleship, metaphor, Roman Empire

Article Description

  • 몇몇 학자들은 사회-정치학적 혹은 탈식민적 모델을 통해 마가복음의 묵시 담론의 사회적 차원을 해석함으로써 마가복음을 저항 문학으로 규정하려 한다.
  • 대안적으로 이 연구는 문학 분석과 은유 이론을 통해서 마가가 묵시 담론을 통해 정치적 함의를 가진 신학적 명분을 제시하려 했다고 주장하려 한다.
  • 나는 대표적인 사회-정치학적 그리고 탈식민적 해석들을 평가하고 내러티브의 신학적, 정치적 목적들의 빛 안에서 묵시 담론의 개념을 정립한 후에, 이 연구에서 두 가지를 수행할 것이다: (1) 이 연구는 예수를 따르는 공동체의 형성을 탐구하기 위해서 가족의 사회적 개념을 재정의하는 마가의 묵시적 표현들의 기능을 설명할 것이다. (2) 이 연구는 막 8:27-10:45을 분석하여 묵시적 담론들이 그 공동체의 정체성과 관습을 형성함에 있어 사회적 담론으로서 어떻게 기능하는지를 논증할 것이다.
  • 마가의 묵시적 담론의 주된 기능은 지배적 문화 공동체로부터 소원해지는 것을 막으려는 게 아니라 오해와 불신의 결과로 인해 예수의 공동체로부터 소원해지는 것을 막으려는 것이다.

요약 및 번역
김창훈 [Ph.D., Trinity Evangelical Divinity School, USA]